Leerroutes

Plusgroep.
(Uitleg over de Plusgroep volgt)

Wat is de Gouden Handen Groep?

De Gouden Handengroep is een initiatief van Stichting ‘Ieder kind telt’ in samenwerking met CSG Reggesteyn, waarbij leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs in de gemeente Hellendoorn door middel van praktische activiteiten met een hoge succesfactor, worden uitgedaagd om hun talenten verder te ontwikkelen.

De deelnemende leerlingen komen zo’n 14 middagen per schooljaar naar Reggesteyn (locatie W. de Clercqstraat) om met elkaar praktische en laagdrempelige opdrachten uit te voeren op het gebied van Techniek en Zorg en Welzijn.

Voor wie is de GH-groep?

Er zijn leerlingen in het basisonderwijs die een sterke voorkeur hebben voor praktische opdrachten en minder voor theorie. Ze zijn getalenteerd op het gebied van 'doen'. Hoewel ze goed hun best doen, hebben ze vaak hebben ze wat moeite met de theoretische vakken rekenen, taal en lezen. “Niet het hoofd, maar de handen” zou je kunnen zeggen.

Om in de leerbehoefte van deze leerlingen te voldoen, is het goed om naast een zorgvuldig afgestemd programma op de basisschool, in samenwerking met het Voortgezet Onderwijs  ‘doe-activiteiten’ te organiseren. Deze activiteiten moeten gericht zijn op het behalen van succeservaringen, waardoor leren voor deze leerlingen leuk en interressant wordt. Dat heeft zijn effect op het welbevinden van de leerlingen en bereidt hen voor op een betere overstap naar het Voortgezet Onderwijs.

Het doel van de Gouden Handen groep:

Het doel van de Gouden Handen groep is om de leerlingen d.m.v. praktische werkvormen met een hoge succesfactor op het gebied van Techniek en/ of Zorg & Welzijn te helpen bij onder andere:

– het verbeteren van de sociale vaardigheden
– behoud van interesse in school en leeractiviteiten
– het gericht werken aan leerstrategieën
– het leren, werken met de handen aan praktische opdrachten en het studeren
– contact maken met kinderen met gelijke talenten
– rekening houden met de belangstelling van het kind
– de stap naar het Voortgezet Onderwijs voor deze leerlingen te verkleinen